Insurance.bg Insurance.bg 08.10.2010

Insurance.bg потърси SDI за коментар относно застраховка Медицински разноски при пътуване в чужбина

Търсенето на пътнически застраховки се е увеличило в резултат на честите отмени на полети в последно време, след избухването на Исландския вулкан и диспечерските стачки, сочи проучване на британската компания YouGov.

скиАко на вас или ваш познат се е случило да удължи принудително престоя си по тази причина, сигурно знаете колко пари може да ви коства. Това обаче е само един от твърде многото рискове, които може да доведат до сериозни финансови загуби докато сте в чужбина и именно за това са измислени този вид застраховки.
 
Ако искате наистина да проявите предвидливост, не е достатъчно да отидете в най-близкия офис на брокер или застраховател и да сключите възможно най-евтината застраховка, тъй като по този начин няма да сте защитени от риска от пререзервация например, тъй като, ако въобще се предлага, той е включен в някои от допълнителните пакети с покрития.
 
„В България и туристическите агенции, и самите хора най-масово избират да се застраховат за базовия пакет и минималния в повечето компании лимит от 10 хил. евро“, обяснява Ясен Христов, съдружник и управител в SDI. Фактът, че търсенето се концентрира в по-ниските лимити, потвърждава и Божидар Димитров, директор на дирекция "Злополука, заболяване и асистанс" в компанията с най-голям пазарен дял в този вид застраховане у нас – Алианц България.
 
„Увеличава се броят на хората, които проявяват предвидливост и се информират по различни канали за цените на медицинските услуги и транспорт в чужбина. Знаейки какво може да им струва една медицинска помощ в чужбина, те не правят компромиси и се застраховат за по-високи лимити – 10 000, 20 000, 30 000 или 50 000 EUR.", заяви Димитров.
 
Изводът отново е, че трябва да се запознаете с покритите рискове, включени в различните пакети на застрахователните компании. Така вие ще можете да изберете варианта, който в най-голяма степен отговаря на рисковете които ще ви съпътстват, в зависимост от целите на пътуването ви, дестинацията и срока, както и ще се осведомите за най-изгодната за вас цена на самата полица.
 
Наличието на асистираща компания е основна разлика между услугата на различните компании, смята Ясен Христов. В някои случаи дори се предлага обслужване на български език. Разликата е съществена, тъй като, в случай на нужда, асистиращата компания насочва клиента към медицинско заведение и директно се разплаща с болницата. Без асистънс, ще ви се наложи първо да платите сам разноските и след това да представи всички документи пред застрахователя, за да ви бъде възстановен разхода, а понякога става въпрос за суми в хиляди, с които не винаги клиентът разполага.
 
„Задължително е клиента да се информира, дали дадена застрахователна компания има сключен договор с асистанс компания, за името й и най-вече за нейната величина“, категоричен е и Димитров. „От последното зависи качеството на обслужването – колкото по-голяма е асистанс компанията, толкова по-широка и квалифицирана е международната й кореспондетска мрежа, чрез която оказва услуги в реално време“, допълва той.
 
Основното покритие обикновено се ограничава до спешно лечение и разходи за репатриране, като медицинските разноски се покриват само при злополука и акутно заболяване (заболяване с бързо начало и развитие, което изисква спешна помощ заради болките или заплахата за живота). Сред допълнителните покрития най-често ще откриете пари за болничен престой, кражби на личен багаж, разходи за правна защита и обезщетение при трайна загуба на трудоспособността.
 
Дори и да сте любители, ако желаете да практикувате спорт докато сте в чужбина – заявете това при сключването на застраховката. Ще платите допълнителна премия според вида на спорта, но само така ще имате право на обезщетение, ако навехнете крака си по време на ски във френските Алпи например. Специално скиорите, е добре да се възползват и покритието на допълнителен риск като „Спасителни разноски“ - за издирване, спасяване и транспортиране.
 
И основният и допълнителните пакети обаче може да бъдат по-широки при някои застрахователи обаче. Като например разходи за хотел на придружаващ член на семейството, пререзервацията, за която стана дума.
 
„Клиентът трябва да се информира и за изключенията по застраховката - кои случаи не са покрити, както и за действията които трябва да извърши в случай на застрахователно събитие. Последното е особено важно, тъй като всяко неправилно действие или бездействие може да доведе до затруднения при възстановяване на разходите от застрахователя“, обясни Димитров.
 
Застрахователят например би платил за изгубен от авиокомпанията багаж, но не и такъв, който е бил откраднат от зад гърба ви докато сте се опитвали да си хванете такси.
 
От 5-6 до 12-13 лв. варира цената на застраховките със стандартно покритие за една седмица в Европа или между 1 и 2 лв. на ден при различните застрахователи, обясни Христов. Стойността може да се увеличи до два пъти с допълнителните покрития.
 
Ако уикенда отскачате на сърф в Турция, а зимата – на ски в Австрия, пътувате често по бизнес или по каквато и да е друга причина, твърде вероятно е чисто финансово да имате изгода от едногодишните варианти при този вид застраховане.
 
При годишните застраховки или тъй наречените "мултитрип варианти" изборът е също толкова голям. Пакетът с ограничен брой рискове (основно покритие) и 20 000 EUR лимит при Алианц е на цена 37.68 EUR, но има и такива, които покриват пълната гама от рискове при пътувания с всякакъв характер - туризъм, бизнес пътувания, гостувания и др. „Естествено е и цената на тези пакети да е по висока, но при всички случай напълно приемлива“, смята Димитров. „Цената на застраховка "Помощ при пътуване Комфорт" е 63.20 EUR за основното покритие, което включва 12 риска, включително кражба, загуба и дори закъснение на багаж. Предвиждат се и допълнителни покрития за скиори - 7 риска на допълнителна цена от 50.60 EUR, както и за голфъри - 5 риска на цена 31.60 EUR“, обясни още той.